søndag 2. mai 2010

Medieproduksjon

Jeg vil reflektere litt fra leksjonen, medieproduksjon.

Østerud, som Vettentanta, etterlyser "tilstrekelig rom for elevenes dannelsesprosesser" og peker på at det er nødvendig "å gi elevene oppgaver der kritisk-analytiske så vel som ekspressive og kreative evner blir utfordret" (2007, s.57).

Slik jeg ser det nå, står vi virkelig ovenfor en stor utfordring vedrørende "gammel" pedagogikk som hele tiden prøver å fornye seg i takt med tiden. Hvilken pedagogikk er "riktig" å bruke når man trår inn i den digitale verden. Hmmm, er det riktig å si digital verden? Vel, jeg liker egentlig ikke det utrykket. For der det er digitale verktøy, er det jo også mennesker som står bak. Alle den informasjonen som er tilgjengelig. Utrolig hvor mye tilgang vi har. Hva er "riktig" informasjon, eller hva kan brukes av informasjon som vi finner på for eksempel nettet. Hvilke programmer skal vi bruke, og hva skal vi lære elevene? Spørsmålene og utfordringene står i kø. Mange ganger tror jeg lærere kvier seg for å bevege seg ut den "digitale verden", nettopp grunnet slike ubesvarte elementer.
Hvordan kan lærere lære elever å nå dette målet som Østerud etterlyser når lærere sliter selv sliter med å navigere i den digitale verden.
Mulig noe av svaret kan ligge i å prøve å se på de digitale verktøyene som finnes, som nettopp kun verktøy og hjelpemidler. Ved å ha klare mål for hva vi skal lære, og lære bort, så tror jeg at ved å ikke miste fokus på målet, og ved det sette opp delmål underveis. Det er ikke mulig å lære seg alt, men det er alltid mulig å lære seg noe.

Østerud forklarer Vygotskys medieringsbegrep slik;
Begrepet innebærer at våre læringsprosesser skjer gjennom en eller annen form for samspill med personer i omgivelsen, og der omgivelsen bli mediert gjennom de kulturelle redskapene (artefaktene) som er for hånden. Med andre ord vil omgivelsen via slike redskaper ha betydelig innflytelse på hvordan vi orienterer oss og handler i virkeligheten. (2007 s.46)


Helt klart at vi som lærere har et stort ansvar. Vi skal lære elevene å bruke digitale verktøy, samtidig som vi vet at det har en stor innflytelse på dannelsen.
Hvis vi stopper opp og tenker tilbake ca. 20 år, som egentlig ikke er lenge siden, så ser vi en enorm endring. Hva var vanlig da, og hva er vanlig nå? Jeg ser hvertfall en stor forskjell fra da og nå vedrørende hvilken påvirkning utviklingen har hatt på vår adferd og levemåte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar